Sparebanken Vest-kundene Tuny Aung Kyaw og Moe Hlaing Tin
– Når du får problemer med økonomien, slik vi gjorde, så er det å ha en god relasjon til banken helt avgjørende, sier Sparebanken Vest-kundene Tuny Aung Kyaw og Moe Hlaing Tin

– Når du får problemer med økonomien, slik vi gjorde, så er det å ha en god relasjon til banken helt avgjørende. Vi hadde aldri klart å komme dit vi er i dag hvis vi hadde hatt en bank som kun var på nett, sier Sparebanken Vest-kunde Tuny Aung Kyaw.

Ble permittert – startet butikk isteden

For Tun og konen Moe Hlaing Tin, begynte de økonomiske problemene under oljekrisen i 2014. Krisen rammet arbeidsplassen til Tun hardt og oppdragstørke gjorde at han ble permittert fra stillingen som prosjektleder. Etter en periode som arbeidsledig bestemte han seg for å ta skjeen i egen hånd og åpnet butikk i Bergen.

Så skar det seg med butikken også. Regningene hopet seg opp.

– Samtidig dukket det opp nye prosjekter på jobb som gjorde at jeg ble kalt tilbake der. Butikken hadde vi jo fortsatt, og dermed ble det altfor mye jobb – det gikk rett og slett ikke i hop, sier han.

Meldte seg på Luksusfellen

Paret la ned butikken og slet med gjelden etterpå, for med renters rente ballet det på seg; over 70 prosent av inntekten til paret gikk med til å betale renter på boliglån og forbrukslån. Til slutt tok Tun og Tin kontakt med TV3-programmet Luksusfellen for å få hjelp.

Luksusfellen tok jobben med få i gang forhandlinger mellom kreditorene i saken til ekteparet. Målet var å få til en avtale som gjorde at de skulle slippe å måtte selge boligen som de eier på Laksevåg.

Men ingen av kreditorene ville være med på det.

– Jeg hadde troen på dem

– Det som fikk dem til å snu til slutt, var at Sparebanken Vest kunne tilby avdragsfrihet på boliglånet. På denne måten fikk vi frigjort kapital til å betale ned på gjelden til de andre kreditorene som hadde høyere rente, sier Tun.

Tuny Aung Kyaw og Moe Hlaing Tin sammen med sin kunderådgiver i Sparebanken Vest, Jan-Tore Smith.

Jan-Tore Smith, leder for Sparebanken Vests kontor i Bergen og Tun og Tins rådgiver, forteller at banken strakk seg langt for å hjelpe paret. Avtalen om avdragsfrihet ble innvilget til tross for at de egentlig hadde for høy belåningsgrad på boligen sin.

– Jeg kjente jo dem begge veldig godt etter hvert, og jeg hadde tro på dem, og derfor kunne banken lage en avtale som dette. Tin og Tun hadde god betalingsevne og de viste også at de hadde vilje og evne til å holde seg til budsjett, sier Jan-Tore, som har vært parets rådgiver siden 2012.

Levde stramt på budsjett

Siden har Tin og Tun fått tett oppfølging fra Jan-Tore. Avtalen var at hvis paret klarte å følge nedbetalingsplanen og holde seg til budsjettet sitt, så skulle Sparebanken Vest forlenge avdragsfriheten frem til gjelden til de andre kreditorene var nedbetalt.

– Det har vært tøft å leve på denne måten. Vi har vært veldig forsiktige i forbruket vårt og har klart å holde oss til planen, sier Tin.

Også Luksusfellen har fulgt opp paret. To år etter at programmet med Tin og Tun var på luften, tok de en reforhandling av alle avtaler som gjorde at gjelden ble betydelig redusert. Deretter tok også Sparebanken Vest beslutningen om å innfri resten av den eksterne gjelden og bake det inn i boliglånet.

– Istedenfor en nedbetalingstid på syv år, er vi nå kvitt gjelden etter 2,5 år! sier Tun.

Byttet ut Excel-ark med Min Økonomi i mobilbanken

Et stort pluss, forteller han, var da de kunne bytte ut store Excel-regneark, sortering av kvitteringer og bankutskrifter med Min Økonomi-funksjonen i mobilbanken.

– Min økonomi er helt fantastisk – her blir forbruket ditt sortert i kategorier og det er et enkelt og godt verktøy som hvem som helst kan bruke. Med ett tastetrykk så har du full oversikt, sier Tun, som også generelt sett er fornøyd med mobilbanken til Sparebanken Vest.

– Den er enkel å bruke sammenlignet med andre bankapper. Jeg får en følelse av at mange av de andre mobilbankene er laget for IT-folk, mens Sparebanken Vest sin er laget for vanlige folk. Kunder har jo forskjellig bakgrunn og da er det viktig at mobilbanken er så enkel at alle kan bruke den.

Snakker om sparing, forsikring og lån

Livet har tatt en ny og god vending for Tun og Tin. Tun jobber med elektrifisering av ferger i jobben som ingeniør, mens Tin studerer til å bli helsesekretær. Hun er ferdig med praksis og eksamener til sommeren. De har fortsatt jevnlig kontakt med Jan-Tore – selv etter at han byttet rolle og ble banksjef.

– Jeg kommer nok ikke til å slippe dere helt enda, smiler Jan-Tore.

Det er Tun og Tin veldig glad for.

– Det er helt fantastisk å ha en rådgiver i banken som er så dedikert som Jan-Tore. Vi samarbeider godt og snakker om alt innenfor bankhverdagen – sparing, forsikring og lån. Det er nesten mer enn man kan forvente, sier Tun.

Ønsker du å bli kunde i Sparebanken Vest? Se hvordan du går frem på spv.no.

Kommenter artikkelen nedenfor: